![]() |
Tytuł: Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy.Wolumin: 12(5)2012 Rok: 2012 Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo‐Humanistycznego w Siedlcach Redakcja naukowa: Tamara Zacharuk PL ISSN: 1689‐6416 Redakcja czasopisma "Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy" informuje, iż wersją pierwotną czasopisma jest wersja papierowa. Czasopisma w wersji online i ich zawartość, łącznie z abstraktami są chronione prawem autorskim i podlegają każdemu odnośnemu prawu autorskiemu, ochronie baz danych. |
I. Z teorii pedagogiki integracyjnej |
||
Lesław Pytka |
|
|
Wychowanie jako prowadzenie Streszczenie: Najważniejszą relacją zachodzącą między wychowawcą i wychowankiem, nauczycielem i uczniem, opiekunem i podopiecznym jest prowadzenie. Jest to relacja zachodząca między dwoma podmiotami – pedagogiem i dzieckiem. |
7 |
|
Valentina Peteva, Elizabeta Vylova |
|
|
Cемья и идентичность (Rodzina i tożsamość) Streszczenie: Tematy rodzina i tożsamość należą do najczęściej poruszanych w aspekcie pracy socjalnej i psychoterapii. Wielu różnych autorów podejmuje ten temat, prowadzone są dogłębne badania, pojawiają się wnioski, czasami autorzy dzielą się swoimi przemyśleniami i obserwacjami. Jest to również jeden z głównych tematów poruszanych przez specjalistów pracujących w sektorze społecznym, którzy analizują zagadnienie z perspektywy praktyków. |
33 |
|
Katarzyna Marciniak‐Paprocka |
|
|
Kształcenie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świetle Rozporządzeń MEN z 17 listopada 2010 r. Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno‐Terapeutycznego Streszczenie: 17.11. 2010 r. weszły w życie rozporządzenia MEN dotyczące kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zobowiązują one do tworzenia specjalistycznej dokumentacji, takiej jak Indywidualny Program Edukacyjno‐Terapeutyczny. |
39 |
|
Agnieszka Lipowska‐Kuźba |
|
|
Rola nauczyciela‐wychowawcy w ochronie uczniów o specjalnych potrzebach w sytuacjach zagrożeń nadzwyczajnych Streszczenie: Bezpieczeństwo człowieka jest podstawową wartością, którą trzeba chronić. W obliczu wielu nadzwyczajnych zagrożeń mogą stanąć wszyscy ludzie bez względu na wiek, płeć, rasę, itp. Nie każdy może jednak w równym stopniu bronić siebie i innych wobec zaistniałej sytuacji. Szczególnej ochrony potrzebują ludzie o specjalnych potrzebach, a zwłaszcza ci najmłodsi, dzieci, uczniowie ‐ niedojrzali emocjonalnie. Zdani są na pomoc zdrowych, dorosłych osób, często nauczycieli, wychowawców. Potrzebują nie tylko właściwego kierunku rozwoju, autorytetu, by odważnie i mądrze wkroczyć w dorosłe życie. Ważne jest dla nich także poczucie bezpieczeństwa, zwłaszcza w trudnej sytuacji, jaką może być zagrożenie nadzwyczajne. |
53 |
|
II. Doświadczenia w zakresie edukacji integracyjnej w Europie i na świecie |
||
Katarzyna Marciniak‐Paprocka |
||
Kształcenie osób niepełnosprawnych we Francji Streszczenie: Francja to kraj, w którym narodziła się edukacja osób niepełnosprawnych. Edouard‐Onésime Seguin, twórca edukacji osób niepełnosprawnych, stworzył podstawy do rozwoju pracy z osobami z niepełnosprawnością. Na dzień dzisiejszy jego założenia zgodne są z zasadami edukacji włączającej. |
65 |
|
III. Z praktyki integracyjnej: terapia, gra, zabawa |
||
Agnieszka Zdanowska, Joanna Mikułowska |
||
Działania na rzecz osób niepełnosprawnych w Gimnazjum w Domanicach Kolonii Streszczenie: Autorki w swoim artykule przedstawiają działania prowadzone w Gimnazjum w Domnicach Kolonii, mające na celu integrację osób niepełnosprawnych i młodzieży szkolnej. Projekt obejmował działania artystyczne, spotkania edukacyjne, udział w konkursie oraz wycieczkę do Biblioteki Głównej Uniwersytetu Przyrodniczo‐Humanistycznego w Siedlcach i dwudniową wizytę w ośrodku dla osób niewidomych oraz gimnazjum w Laskach. |
79 |
|
Karol Osiak |
||
Wolontariat w Specjalnym Ośrodku Szkolno‐Wychowawczym w Siedlcach. Dobre praktyki Streszczenie: Wolontariat jest nie tylko męczącą pracą w hospicjach bądź szpitalach, ale że może nieść wiele radości i satysfakcji również temu, który poświęca swój wolny czas innym. Wolontariuszem może zostać każdy, nawet osoba niepełnosprawna, ponieważ wszyscy posiadamy umiejętności, którymi możemy służyć innym. Nie ma znaczenia rasa, wyznanie ani wiek. |
87 |
|
IV. Scenariusze zajęć integracyjnych |
||
Beata Bocian |
||
Scenariusz zajęć profilaktyczno‐wychowawczych dotyczący kształtowania poczucia własnej wartości (cz. 1) Streszczenie: Zaprezentowany scenariusz zawiera propozycje zajęć, które mają na celu wzmocnienie poczucia własnej wartości. |
95 |
|
V. Recenzje i sprawozdania |
||
Wiktoria Warowna |
||
Recenzja książki Creating Inclusive Classrooms: effective and reflective practices, autor Spencer J. Salend Abstract: The challenges that educators encounter in creating inclusive classrooms for all their students are effected by the considerable gap between theory and practice. This book is intended to fill that gap by keeping the perspectives of teachers, students, and families and translating current research, programs and strategies related to inclusion into effective and reflective classroom practices. |
101 |